Søundersøgelse
Vi vil undersøge vandets egenskaber og livsbetingelser på en tur i landskabet. Vandet er i et stadigt kredsløb. Vand kan både være flydende og fast. Det vand søens fisk svømmer i vil måske om nogle måneder være tilbage i havet. Det vand vi drikker, kan have ligget i horden i flere hundrede år.
Hvorfor skal man passe på vandet i naturen? Hvad sker der med søerne, hvis man ikke passer på?
Varighed: 2-3 timer. Kan afsluttes med et besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Natur/teknologi (efter 4.klasse)
Kompetenceområde |
Færdigheds- og vidensområde |
Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse |
Undersøgelser i naturfag |
Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser |
|
|
Eleven har viden om enkle undersøgelsers muligheder og begrænsninger |
Modellering |
Teknologi og ressourcer |
Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
Perspektivering |
Naturen lokalt og globalt |
Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Natur/Teknologi (efter 6.klasse)
Kompetenceområde |
Færdigheds- og vidensområde |
Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse |
Naturen lokalt og globalt |
Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser |
|
|
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen |
Modellering |
Teknologi og ressourcer |
Eleven har viden om lokalområdets forsynings og afledningssystemer |
|
Natur og miljø |
Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet |
|
Stof og energi |
Eleven har viden om vandets kredsløb |
Perspektivering |
Naturen lokalt og globalt |
Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden |
Vejlsøvej 55 · 8600 Silkeborg · Tlf. 8921 2189