Vandets kredsløb
I dette forløb vil vi komme ind på begreber som: nedbør, vandskel, afstrømning, fordampning, kilder og grundvand. Er der en sammenhæng mellem nedbør, jordbundsforhold og vandmiljø? Hvor gammelt er vandet i kilden? Vi vil på en tur nær AQUA Akvarium og Dyrepark se på kildevæld og besøge Almindsø, der har vand af drikkevandskvalitet.
Varighed: Ca. 3 timer inkl. besøg i AQUA Akvarium og Dyrepark.
Der arbejdes indenfor det fællesfaglige fokusområde i naturfagene:
Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer
Derudover indenfor følgende mål:
Biologi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde |
Færdigheds- og vidensområde |
Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelse |
Evolution |
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
|
Modellering |
Økosystemer |
Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb
|
Perspektivering |
Perspektivering i naturfag |
Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
|
|
|
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
|
Geografi (efter 9.klasse)
Kompetenceområde |
Færdigheds- og vidensområde |
Færdigheds- og vidensmål |
Undersøgelser |
Jordkloden og dens klima |
Eleven har viden om vejr og vejrfænomener |
Perspektivering |
Demografi og erhverv |
Eleven kan analysere befolknings- og erhvervsudviklings betydning for bæredygtig udvikling |
|
Jordkloden og dens klima |
Eleven kan ud fra lokale forhold forklare problematikker knyttet til det geologiske kredsløb og råstofudvinding |
|
|
Eleven kan analysere menneskets påvirkning af vands og kulstofs kredsløb
|
Vejlsøvej 55 · 8600 Silkeborg · Tlf. 8921 2189